Thursday 24 March 2016

Tanda-tanda badan berasid dan cara mengatasinya

TANDA-TANDA BADAN YANG BERASID

✔Tidak bermaya selepas bangun dari tidur pagi
✔Insomnia / susah tidur
✔Rasa letih sepanjang hari
✔Kurang sabar / tergesa-gesa
✔Emosi tidak stabil / mudah marah
✔Mudah mendapat penyakit kulit
✔Mudah demam / selsema
✔Tekanan darah tinggi / rendah
✔Penyakit hati
✔Diabetes, buah pinggang, gout
✔Obesiti, gastrik, alahan, sembelit
✔Asthma
✔Kurang selera makan
✔Gusi mudah berdarah
✔Luka mudah bernanah

BAGAIMANA KEADAAN INI BOLEH TERJADI?

Kadar keasidan cecair yang terlalu tinggi dalam badan disenaraikan sebagai kesan daripada pemakanan yang tidak seimbang. Kesan keadaan peneutralan asid di dalam badan yang terlalu banyak sangat menyakitkan.

Kebolehan badan menyerap nutrien dan garam mineral melibatkan organ-organ penting badan menyebabkan kadar metabolisma menjadi kurang dan tidak berjalan lancar. Proses yang melibatkan pencernaan menjadi tidak stabil dan lemah kerana kadar penyerapan asid yang terlalu tinggi. Keadaan ini boleh menyebabkan nausea, loya dan muntah, stress dan gastrik.

Untuk mengetahui adakah badan seseorang individu sangat berasid, ujian air kencing boleh dilakukan pada waktu pagi. Basahkan sedikit kertas PH pada air kencing dan buat bacaan dengan segera. Nilai PH yang normal adalah dalam lingkungan 6.4 – 6.8 . Sekiranya kadar asid adalah tinggi, maka bacaannya adalah kurang daripada 6.0. Kandungan asid yang tinggi merupakan penyebab kepada keadaan yang tidak sihat kepada badan dan boleh mengakibatkan pelbagai penyakit seperti gout, kencing manis, penyakit jantung dan juga hipertensi (darah tinggi).

Keadaan ini terjadi apabila seseorang individu tidak mengamalkan diet pemakanan yang seimbang. Amalan pemakanan makanan yang mengandungi asid yang tinggi seperti daging, ayam, produk tenusu, ikan dan telur serta kurang pengambilan sayur-sayuran boleh menyebabkan keadaan asidosis.

Bahagian badan yang paling berasid iaitu perut mengalami masalah dalam pencernaan kerana lebih menyerap cairan berasid ke dalam badan. Sekiranya keadaan ini berterusan, seseorang individu berisiko mendapat penyakit kencing manis dan diikuti dengan kegagalan buah pinggang serta penyakit batu karang.

KENAPA KITA PERLU GARAM BULUH?

Badan manusia memerlukan zat-zat seperti magnesium, kalsium, kalium, besi, zink dan sebagainya untuk menjalankan fungsi tubuh dengan cekap. Tetapi tubuh kita tidak dapat menghasilkan nya sendiri dan kita perlu mengambil zat-zat ini dari sumber makanan.

Garam biasa terlalu tinggi  kandungan sodium dan meningkatkan lagi keasidan makanan dan risiko pelbagai penyakit.

Garam buluh yang bersifat alkali bertindak sebagai agen anti-oksida, meneutralkan keasidan badan, membantu meningkatkan kandungan mineral dalam badan dan membantu penyerapan zat-zat mineral.

Kebaikan #GaramBuluh.
.

💊Mengawal pH badan , boleh meneutralkan toksin berasid tinggi dengan cepat seperti asid urik , gula dalam darah , kolestrol dan lain² .

💊Membaiki masalah sistem penghadaman seperti :
gastrik , ulser perut , masalah usus , buasir , sembelit dan lain² .

💊Bagi pesakit jantung , buah pinggang , darah tinggi di nasihatkan menggunakan garam ini berbanding garam biasa .

💊Mempunyai kesan detoksifikasi , pembunuh kuman , anti keradangan dan meneutralkan logam berat , dengan itu ia amat berkesan untuk keradangan paru² , hati , buah pinggang , sendi² , mulut dan perut serta lain² .

💊Melegakan masalah alahan , pigmentasi dan lain² masalah kulit . Ia juga boleh menghindarkan masalah badan berbau , kulat di kaki (#Hongkongfoot) .

💊Melambatkan proses penuaan , nyanyuk , serta mengurangkan penyakit #Parkinson atau senile dementia .

💊Mencegah penyakit kronik seperti penyakit jantung , darah tinggi , buah pinggang , kencing manis , kanser dan lain² masalah kesihatan .

Jom kita tengok ciri-ciri garam buluh, cara pemprosesan dan khasiatnya 👇

http://nordianahassan.blogspot.my/2016/03/garam-punca-penyakit-darah-tinggi-sakit.html?m=1

No comments:

Post a Comment